woensdag 10 november 2010

Ding # 14 Instant Messaging

Hoera, wederom een Ding waar ik al bekend mee ben! In zowel positieve als negatieve zin.....
Al enige tijd geleden heb ik me georiƫnteerd en besloten van chatten af te zien. Het past gewoonweg niet bij me.
Door mijn weigering te MSN-en ben ik echter bijna een vriendin (!) kwijtgeraakt. Ik heb moeten praten als brugman om uit te leggen dat ik haar nog wel zag zitten maar het medium niet.
Mijn pubernichtje van 14 (die leeft voor sociale contacten in welke vorm dan ook, ze is tenslotte een pubermeisje van 14) beklaagde zich laatst wanhopig bij haar moeder (mijn zus) dat zij zich DDOOOOD schaamde omdat zij de eerste was die 's avonds haar MSN uit moest zetten... om 23.00 u dus (!)
Gevolg: zware onderhandelingen tussen moeder en dochter omdat de meiden na 23.00 u dan gezellig overgingen op sms-en....
Maar het is toch vertederend om te zien hoe al die opa's en oma's MSN-en met hun kleinkinderen en ze via Skype contact hebben met (klein)kinderen in het buitenland. Mijn moeder, die angstvallig het internet uit de weg gaat ("kind, wie weet waar je terecht komt" en geloof me, daar komt zelfs een bieb-dochter niet doorheen) skypt en heeft haar kleinkind via de webcam voor het eerst bewonderd.
Toch prachtig dat die generatie in het Web 2.0-diepe springt als het om kleinkinderen gaat..:-)

Tot zover mijn persoonlijke beleving, terug naar wat IM kan betekenen voor de bieb:

Een bibliotheek-vraagbaak (zoals voorheen @ladin) via de chat lijkt me prima te organiseren door samenwerkende bibliotheken. Als je het werk verdeelt over velen hoeft het per bibliotheek niet zo veel te kosten. Kwestie van een goede pc, goedlopend progamma en een kundige informatiemedewerker achter het bureau. Probleem blijft denk ik het feit dat je niet 24/7 bereikbaar bent. Welke bibliothecaris wil na 21.00 u (ik noem maar een dwarsstraat) nog aan het werk...
Intern zie ik ook wel mogelijkheden. Door een steeds krappere bezetting in de FO komt het steeds vaker voor dat er geen info-medewerker beschikbaar is. Ik zou me een tijd kunnen voorstellen waarin de baliemedewerkers de makkelijke vragen zelf beantwoorden en de moeilijke vragen via de chat voorleggen aan een informatiespecialist (superwimmer) die BO beschikbaar is voor vragen van verschillende vestigingen....

2 opmerkingen:

  1. Wat dat chatten betreft: kijk bijvoorbeeld eens bij BHIC.nl, zij bieden iedere avond de mogelijkheid te chatten met een informatiemedewerker van 19.00 tot 22.00u. Ik heb het geprobeerd en gevraagd hoe dat ging etc, zij werken vanuit huis, een andere manier van werk benaderen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het nieuwe werken dus. Het lijkt me een prima oplossing om diensten te draaien terwijl je thuis bent. Nadeel is dat je de papieren naslag niet meer bij de hand hebt, maar ach alles staat toch op internet ;-)
    Binnen de bibliotheek moet je wellicht overwegen om de chat onder te brengen bij de backoffice. Dat is een stuk rustiger en beter te organiseren. Anders krijg je deze discussie.

    BeantwoordenVerwijderen