Twitter vind ik een leuk gegeven. Heel blond dacht ik voorheen dat je alleen twitterde met je mobiel (zoals sms-en) maar dit blijkt dus niet de enige optie te zijn. Ik ben heel blij dat ik internet op mijn nieuwe telefoon heb (ik geef toe: alleen omdat het deel van een aantrekkelijke aanbieding was) maar ben inmiddels al ontevreden over de telefoon zelf. Ik heb 'm niet uitgekozen met het idee dat ik actief mobiel zou gaan internetten, maar daar heb ik nu spijt van! Stiekem nu stinkend jaloers op mensen in mijn omgeving met een goede smartphone (lees: Iphone ). Ik mag toch hopen dat deze smartphones snel wat betaalbaarder worden.....Maar goed, ik dwaal af: terug naar Twitter.
Wat mij direct opvalt: het interactieve karakter van Tweeds. Leuk om te zien dat er bij politici interactie is met kiezers. Een brief schrijven naar een politicus is een grotere hobbel dan even een klein berichtje sturen.Vervolgens dan direct reactie terug ontvangen maakt de politiek ineens heel toegankelijk!
Een DJ stuurt een Tweed om luisteraars het volgende nummer te laten kiezen. Zo voelen luisteraars zich verbonden met het programma, sterker nog: ze zijn er een onderdeel van.
Daar ligt volgens mij de kracht van Twitter die je zou moeten gebruiken in de bibliotheek.
Naar mijn mening kan je het best beginnen bij de doelgroep jeugd/studenten. Sluiten de diensten en programma's die wij voor hen bedenken wel aan bij wat zij nodig hebben? Twitter is een hele snelle,directe manier om in contact te komen met deze groep. Nodig ze uit voor activiteiten, maar vraag ook hun mening of nog beter: hun bijdrage, zodat ze deel gaan uitmaken van onze diensten.
Ik zie opeens voor meer collega's wel mogelijkheden tot het gebruik van Twitter. Het wordt nog een uitdaging voor de communicatie manager hoe dit in goede banen te leiden.
Als je Web 2.0 toepassingen meer gaat inzetten voor de bibliotheek, zal er goed moeten worden nagedacht over een ander (losser?) beleid m.b.t. communicatie naar buiten.
Om met het laatste te beginnen, ik hoop ook dat ons bedrijf er meer mee gaat doen. We twitteren wel maar veel berichten worden automatisch geplaatst vanuit de website.
BeantwoordenVerwijderenLosser twitteren kun je natuurlijk ook op eigen titel.
En je geeft goede voorbeelden, nu hopen dat wij ook meer met de klanten in contact komen.
Mocht jij dat heel blond denken, ik dacht nog veel blonder dat internet uitsluitend op smarth-en-iphones zat. Kom ik er vanavond tot mijn stomme verbazing achter dat op mijn mobiel ook geïnternet kan worden!
BeantwoordenVerwijderenMaar inderdaad, de kwaliteit...Als de prijs omlaag gaat koop ik ook een iphone.
Heerlijk blond, kijk eens naar deze tweed...
BeantwoordenVerwijderenEen serieuzere reactie op jouw gedachten. Twitter is typisch een tool wat door wat "oudere jeugdigen" wordt gebruikt. Bij de jeugd slaat het niet heel erg aan. Die gebruiken MSN en Hyves om mee te communiceren. Maar het idee is meer dan goed. Tweerichtingsverkeer, daar gaat het om.
BeantwoordenVerwijderen