Verbazingwekkend hoe snel ik in de ban ben geraakt van Web 2.0! Voorheen wist ik niet eens wat er nu precies bedoeld werd met de term, nu ben ik gespitst op alle info die er op dat terrein langskomt op tv, internet en krant. Waar ik voorheen (bijna bij voorbaat) afhaakte, neem ik nu de informatie direct tot me en toetst het. Wat kan het voor mij (privé en op het werk) betekenen; kan ik er mijn voordeel mee doen. Mijn hersens kraken wel bij de toepassingen in de praktijk, maar het idee dat het niets voor mij is, is wel weg. Web 2.0 is tot mijn verbazing ook veel socialer dan ik dacht, en lang niet zo anoniem.
Met relatie tot de bieb zie ik voor de weblog wel mogelijkheden:
Een interne weblog om je collega's op de hoogte te houden van je werkzaamheden en meer inzicht te geven waar je je mee bezig houdt. Kan voor meer wederzijds begrip zorgen, vooral in een organisatie waarin men elkaar niet altijd in de wandelgangen tegen komt.
Een weblog bijhouden op onze site over de overgang van ons filiaal naar een retail-bibliotheek. Zo leners, collega's en bezoekers voorbereiden, informeren en enthousiastmeren! Zo beleef je de veranderingen met z'n allen! Wellicht dat leden en bezoekers reageren met suggesties, die dan eventueel meegenomen kunnen worden Kortom: interactie! Die betrokkenheid kan dan weer de positie van de bieb in de wijk verstevigen.
wat je zegt over je beleving van web 2.0. herken ik helemaal.Ik dacht laatst ook: is er tegenwoordig zoveel nieuws over web 2.0. of valt het me nu pas op.
BeantwoordenVerwijderenZ'on interne weblog waar ook klanten op kunnen reageren lijkt me een heel goed idee!
Goede ideeen, de bibliotheek heeft trouwens al 2 weblogs, truc is nu vooral om de discussie op gang te krijgen. Heb je daar al voorstellen voor?
BeantwoordenVerwijderenMooi! Die instelling hebben we nodig. Nieuwsgierig en alert. Op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die relevant voor de organisatie en haar klanten is.
BeantwoordenVerwijderenDe weblog is een leuk idee. Zo betrek je je klanten bij het transformatieproces. Laatst brandde er een bibliotheek af. Ik suggereerde er een log over te maken, waarmee klanten op de hoogte gesteld konden worden. Het zou een perfecte manier zijn om het draagvlak te vergroten en de klanten te betrekken bij het herbouwproces. hen te vragen mee te denken en hun wensen te formuleren. Er is helaas niets met het idee gedaan en ik vind dat een gemist kans. Web 2.0 biedt je de mogelijkheden en je zult er snel en soepel mee om moeten gaan.